lördag 5 februari 2011

bättre sent än aldrig.

nu fick jag just iväg en komplettering som skulle ha varit inne förra terminen. men glömde bort den och kom på det härom veckan. så bättre sent än aldrig, hoppas bara läraren tycker samma så jag inte behöver göra om hela uppgiften=P

idag har vi än så länge haft en hemmadag. jag och oliwer har bakat kolakakor och havrerutor, vi avslutade bakningen med att göra piroger. det var mycket lättare än vad jag trodde. såg framför mig hur sur och arg jag skulle vara. men icke. degen var sååå lättarbetad så det var omöjligt att misslyckas. körde på en påse med jäst, 5 dl vatten, 2 tsk salt, 2 msk olivolja och sen mjöl. fanns massa olika varianter på deg när jag googlade. dock kör jag på samma nästa gång också!
tanken var att vi skulle till kbg idag igen, men det blev uppskjutet till någon annan helg. vi bytte "vindrutetorkareblad" (heter det så..?) igår när vi skulle åka hem från kbg. våra har varit lite småkassa ett tag. efter första spolningen på rutorna efter bytet vart vi både hela hänförda över skärpan.. haha, snacka om att ha åkt i en dimma den senaste tiden;-)

strax går räsern mot skövde, oliwer ska leka med albin. så han sitter här hemma och är orolig över att det börjar mörkna nu och om vi verkligen hinner=)

hoppas ni får/har en mysig lördag! melodifestivalen idag btw. något att ha..??? nja, säger vi i skogen iaf men vi lär ju kolla ändå=P

puss på er

(och en liten grej till, det har regnat så mycket att nästan all snö i skogen är borta, lite grus skymtas på uppfarten och gräset närmast huset lyser så grönt och fint! kom regn, kom!!!!!)

2 kommentarer:

  1. Åhh de lät mumsig med hemmagjorda piroger :) Rör man bara ner allt och sen knådar ut och i med färs osv? Jäsning också såklart.. :P Men ungefär?¨

    Jag blev också väldigt chockad när jag köpte nya torkarblad :) Man ser ju! haha..

    Finns inget annat på tv så jag lär nog också kolla på de ;)

    Regnet och blåsten har gjort underverk här hemma också :D Uppskattas! Men de lär väl komma en omgång snö till :( Men då e de ju skönt om den första är borta först :P

    Ha en bra lördag :)

    SvaraRadera
  2. ja det vart riktigt gott faktiskt=) ja man blandar ju såklart ut jästen i vätskan och sen tillsätter allt, mjölet sist. sen lät jag det jäsa i nästan en timme, men det hade nog räckt med 30-40 min egentligen.. sen kavla ut och fyll med vad som helst=) supersmidigt att ha i frysen och sen käka till lunch!

    haha inte bara vi som kör på känsla då med andra ord;-)

    ha en bra lördag ni också! kram

    SvaraRadera