lördag 26 februari 2011

en framtida kock?

glömde ju skriva det igår. oliwer gjorde lunchen igår. jag hade ingen inspiration alls, så han fick plocka vad han ville. jag tänkte att han skulle välja att äta en torr smörgås eller nåt som vanligt. men inte idag, han plockade fram en lök och massa morötter. löken fick jag hacka så skalade och rev oliwer morötterna. sen skulle vi steka detta bestämde han. sen på med två burkar med hela tomater. majs och ärtor är ett måste för oliwer. sen började det roliga. han skulle ju krydda maten också. han smakade på alla kryddor innan de fick åka ner i pannan. salt och svartpeppar var det första han valde. sen började han smaka. fastnade för paprikapulvret och koriandern. sen lite vitpeppar och sen en buljongtärning(som han inte smakade på!) han smakade av och tog lite mer vitpeppar och paprikapulver. sen kokade han pasta penne. höll tiden, mha äggklockan såklart, och fixade fram tallrikar och städade av bordet. sen kom ju då det spännande att smaka maten. kändes som att man skulle vara tvungen att tvinga i sig några bitar. men inget tvingades ner, det var galet gott!

så i fortsättningen får oliwer stå för matlagningen! med den omsorg som han valde kryddor och allt ser jag inget annat yrkesval=)

dock ville han ha i lite bea-pulver, då la jag in mitt veto;-)

nu sitter vi och tittar på bakugan. har aldrig sett den serien, men verkligen alla actionleksaker består av ben10 eller bakugan. vi har aldrig sett något av det tidigare. oliwer är helt klistrad!

själv ska jag svepa min kaffekopp, dölja påsar under ögonen och åka in till högskolan, dags för tenta. sen snabbt hem, få skjuts till vretola, packa in örjan och skicka hem tommy med barn.

ha en trevlig lördag, pusssss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar